« Turkish opposition challenges country’s broadcasting law  » – Hürriyet Daily News

« Turkey’s main opposition party has applied to the country’s top court to annul the recently passed broadcasting law governing the Radio and Television Supreme Council, or RTÜK.

The annulment request from the Republican People’s Party, or CHP, specifically targets the clause giving the prime minister the authority to temporarily halt broadcasting. While such a measure could be required to protect national security, the authority could also be used for personal reasons, the party said.(…)« 

Source : Hürriyet Daily News

« Turquie : à l’Ouest rien de nouveau ? » – France 24

« A cheval sur deux continents, ce grand pays majoritairement musulman a démarré des négociations d’adhésion avec l’UE en 2005. Une candidature qui continue de diviser les pays membres, mais la Turquie va « patiemment poursuivre sa route », nous a dit le Premier ministre Recep Tayyip Erdoğan. Le pays a notamment mené une réforme de ses prisons. Visite guidée dans cette émission. Découvrez aussi les séries télé turques qui font un carton au Moyent-Orient. »

Présentatrice-réalisatrice : Caroline de Camaret
Productrice : Magali Faure
Rédacteur en chef : Loïck Berrou
Reportages : Valérie Labonne
Images : Stéphane Bodenne

Source et video visible ici : France 24

« En Turquie, on ne refait pas l’histoire » – Slate.fr

« Une série télé qui décrit l’empereur ottoman Souleyman le magnifique comme un homme appréciant l’alcool et les femmes est menacée de censure.

On déplore souvent la faible culture historique de nos sociétés, qui ne cessent pourtant d’invoquer le «devoir de mémoire» pour conjurer dans le présent les erreurs du passé. Depuis plus d’un mois, c’est une véritable fièvre historique qui s’est emparée de la Turquie. Avec la diffusion d’extraits d’une série consacrée à l’empereur ottoman Souleyman le Magnifique, Le siècle magnifique, puis son lancement le 5 janvier 2011, plus de 80.000 plaintes ont été adressées au Haut conseil de l’audiovisuel turc (RTÜK) depuis cette date. (…) »

Source : Slate.fr

« Turkish Parliament discusses bill on RTÜK amid opposition » – Hürriyet Daily News

« A government-backed draft on Turkey’s Radio and Television Supreme Council, or RTÜK, will grant the body further authorization over broadcast supervision, according to opposition parties, who accuse the government of trying to control the media. Ruling party officials, however, reject the claims, arguing the motion is part of EU harmonization laws.

The government-led draft bill on Turkey’s television watchdog, or RTÜK, was discussed in Parliament’s Constitution Commission on Wednesday.

Deputy Prime Minister Bülent Arınç, who is also responsible for Turkey’s Radio and Television Supreme Council, or RTÜK, said the bill restructured the board and would bring solutions to the institution’s problems.(…) »

Source : Hürriyet Daily News

« Ratings rift rocks Turkish television industry » – Research-live

« TURKEY— The Turkish Radio and Television Corporation (TRT) has thrown the Turkish TV industry into turmoil with plans to withdraw its channels from the ratings system run by AGB Nielsen, which is commissioned by joint industry committee TIAK.

News of the withdrawal came in a statement published in Turkish, a translation of which was carried by online news site Today’s Zaman.

In its statement, the broadcaster expressed dissatisfaction with the system, having seen its ratings drop consistently since April 2009.

TRT also reiterated claims it had made previously that TIAK had violated the country’s competition regulations. AGB Nielsen was similarly accused by TRT, however the Turkish Competition Board decided in November that there was no evidence or documents to support the allegations that AGB Nielsen was “exploiting its dominant position in ratings measurement by irregularities and false measurements”.(…) »

Source : Research-live.com

« State-owned TRT channels withdraw from rating system » – Today’s Zaman

« The Turkish Radio and Television Corporation (TRT) announced yesterday that its channels will no longer be included in audience measurements provided by AGB Nielsen Media Research, which has been conducting TV audience research in Turkey since 1989.

TRT officials said in a written statement that the Television Audience Research Commission (TİAK), the joint industry committee responsible for awarding the contract for managing Turkey’s TV audience measurement system, has violated competition regulations.(…) »

Source : Today’s Zaman

« Turkish Competition Board decides against AGB Nielsen probe » – Research-live

« TURKEY— The Turkish Competition Board (RK) will not be investigating AGB Nielsen over allegations that the firm exploited its position as the country’s dominant TV ratings provider.

A preliminary investigation launched in September by RK found no evidence or documents to support allegations that “AGB Nielsen was exploiting its dominant position in ratings measurement by irregularities and false measurements”.(…) »

Source : Research-live

« AGB Nielsen to investigate Turkish TV tampering » – Research-live

« TURKEY— AGB Nielsen and Turkey’s TV audience measurement body, TÍAK, have launched a legal investigation after some members of Nielsen’s TV panel reported being offered money to change their viewing habits.

Craig Johnson, AGB Nielsen’s managing director in Turkey, told Researchthat some families said they were offered up to 300 Lira a month (approximately £130) to watch certain programmes and switch off during advert breaks.

He said: “We were alerted by one of our households on 10 April that they had been contacted by a third party. We don’t know who this third party is and we’re not going to speculate. We’re going through the due legal process to identify them.”(…) »

Source : Research-live.com

« TV Series Promoting Hate Speech Blocked » – Bianet

« A new TV series which promotes use of violence and promotes hate and racist sentiments was removed from broadcast following consistent complaints. This very series contributed to the nationalist ideological climate in the country says, Asst Prof. Celenk.

A controversial TV series, namely Kurtlar Vadisi (Valley of Wolfs), has been removed from broadcast following disperse complaints by viewers to the Radio and Television Supreme Council (RTUK).

The production company stopped its diffusion without a formal intervention from the Council but the incident brought a debate on programmes including hatespeech and violence and/or censorship.

Subtitled « Terror », the new series’ content was to deal with the Kurdish insurgency and relations with Iraq.(…) »

Source : Bianet