“La télévision turque censure une série” – Le Figaro

“La chaîne de télévision publique turque (TRT) a coupé certains passages d’une série dont la diffusion a provoqué une crise diplomatique entre la Turquie et Israël, a indiqué aujourd’hui son producteur au journal turc Milliyet.

La diffusion le 13 octobre du premier épisode de cette série intitulée Ayrilik (Séparation), avait été accusée par les autorités israéliennes “d’incitation à la haine anti-israélienne”.(…)”

Source : Le Figaro

“TNS trumps AGB Nielsen in race for Turkish TV ratings contract” – Resarch-live

“TURKEY— AGB Nielsen and Turkey’s TV audience measurement body, TÍAK, have launched a legal investigation after some members of Nielsen’s TV panel reported being offered money to change their viewing habits.

TNS will establish a 3,500 household panel, with each home fitted with the 5000 Series Modular PeopleMeter. The panel will begin reporting data from 2011 and TNS’s InfoSys software will be used for analysis.

In a statement, AGB Nielsen’s Turkey MD Craig Johnson said the firm was “naturally disappointed” to lose the contract, but vowed to “continue to work hard to deliver high quality data and service” until the hand-over date.(…)”

Source : Research-live.com

“Séduits par les feuilletons turcs, les touristes arabes affluent en Turquie” – RTL Info Belgique

Source : Turquie News

“Avec leurs héros glamours, leurs héroïnes émancipées et leurs décors de rêve, les séries télévisées turques diffusées dans le monde arabe ont créé un engouement sans précédent pour la Turquie, qui voit affluer les touristes venus marcher sur les pas de leurs acteurs préférés.

Cem Polatoglu a du mal à y croire : en l’espace d’un an, son agence de voyage Baracuda Turizm, spécialisée sur le marché arabe, a doublé le nombre de ses clients. Et pour lui, il n’y a pas d’erreur possible, ce sont bien les feuilletons, à commencer par le désormais célèbre “Nour” et son héros Mohannad aux yeux bleus et au sourire ravageur qui sont à l’origine de cet afflux. “Avant, on emmenait les touristes arabes visiter les mosquées d’Istanbul, on allait aux thermes de Bursa (l’ancienne Brousse, nord-ouest). Maintenant, plus personne ne veut y aller, aux cures thermales”, raconte-t-il. “Tout le monde veut visiter les maisons où les séries ont été tournées, dîner dans le restaurant vu à la télé”.(…)”

Source : RTL Info Belgique

“AGB Nielsen to investigate Turkish TV tampering” – Research-live

“TURKEY— AGB Nielsen and Turkey’s TV audience measurement body, TÍAK, have launched a legal investigation after some members of Nielsen’s TV panel reported being offered money to change their viewing habits.

Craig Johnson, AGB Nielsen’s managing director in Turkey, told Researchthat some families said they were offered up to 300 Lira a month (approximately £130) to watch certain programmes and switch off during advert breaks.

He said: “We were alerted by one of our households on 10 April that they had been contacted by a third party. We don’t know who this third party is and we’re not going to speculate. We’re going through the due legal process to identify them.”(…)”

Source : Research-live.com

“Arab world is transfixed by Turkish soap operas” – WorldFocus

“For more than six centuries, the Ottoman Empire controlled Arab lands, leaving its imprint on art, language and food.

Today, Turkey is wielding influence once again in the Arab world — not militarily, but through its soap operas. More than a dozen Turkish soaps have aired on Arab television, offering an escape from the hard daily realities of life.”

Source : World Focus Online

“Kapitalizmi Aramayın! Ne Yerdedir Ne de Gökte!” – Sol

Yazar : Ahmet Alpay Dikmen

“Bugün piknik tüpü almak için tüpçüye gittim. İçeride şöyle bir ortamla karşılaşıyorsunuz: Ortalık pislik içerisinde, oraya buraya yığılmış rengi kaçmış küçüklü büyüklü tüpler. Masanın üzerinde kırık dökük tornavidalar, penseler. Kirli peşkirler, yıkanmamış tabaklar ve içerisinde hala yemek kırıntıları olan alüminyum bir tencere ve dükkanın içine girer girmez burnunuzun direğini sızlatan kesif bir yemek kokusu… Ama, hepsinden önemlisi sürekli yerli dizi gösteren renkli bir televizyon. Herkesin gözü bu televizyonda… Tüpü değiştirirken, parayı alıp para üstü verirken gözler sadece kısacık bir an için televizyondan kaçırılıyor. Para alınıyor, televizyona bir göz atılıyor, para kasaya konuluyor, tekrar televizyona bir göz atılıyor, sonra tekrar kasaya bakıp para üstü aranıyor ve tekrar gözler televizyondaki diziye kayıyor. Sizin yüzünüze bu süreçte bir kez bile bakılmıyor. Aslında, orada o anda dizideki hayat yaşanıyor. Ne o dükkan söz konusu aslında, ne iş ne de müşteri. Tüm bunlar televizyondaki yerli dizileri seyretmek için birer araç. Hayat dizilerde geçiyor. Diziler gerçek hayatı anlamsızlaştırıp kendilerinin ‘gerçek’ olduklarını iddia ediyorlar. Gerçeği alaşağı ediyorlar. Sahte olanı ‘gerçek’ kılıyorlar. Basit hayatların basit anlamları dizilerdeki anlamsızlıklarda anlam buluyor. Dizi dışında yaşanan gerçek, gerçek değil sahte haline dönüşüyor!

Benzer bir sahneyi yine mahallemdeki berberde de her defasında yaşıyorum. Yine her defasında televizyon açık ve yine yerli diziler var. Ama, müşteriye orada biraz daha fazla zaman ayrılıyor. Mecburiyetten!.. Bir favori düzeltiliyor, bir süre diziye bakılıyor. Bu esnada askerden yeni gelmiş, gencecik bir çocuk olan berberimin o an sanki dükkandan kaçtığını hissediyorum. Ben, berber dükkanı, elindeki makas sanki yok oluyor. O an sadece televizyona bakıyor. Sonra birden hızla toparlanıp saçın yanlarını düzeltiyor. Ardından bir süreliğine daha dizide kayboluveriyor.

Bu aralar mahallemdeki esnafın tümünde bu dikkatimi çekiyor. Dükkanlarında birer televizyon ve televizyonda da yerli dizi….” […]

Source : Sol

“MBC expands soap opera shows despite Mufti fury ” – Arabian Business

” Saudi-owned TV broadcaster MBC is planning to add four new Turkish soap operas to its programming – just months after a religious leader condemned them as “un-Islamic and subversive”. The television company, which broadcasts the popular Noor and Sanawat al-Dyaa (The Lost Hours), confirmed to Arabian Business that the new Turkish dramas would be added to the lineup this season.

“Turkish drama is now an established genre,” Mazen Hayek, MBC’s marketing director, told Al Arabiya.net.

In July, the grand mufti of Saudi Arabia, Sheikh Abdul Aziz Al-Asheikh, condemned Turkish soap operas and ordered people to stop watching them.

The religious leader said the programmes contained evil and destroyed people’s ethics and values.

He added that the “malicious” Turkish soap operas corrupted individuals and spread vice in society.

Al-Asheikh was referring to MBC programmes Noor and Lost Years, which have become extremely popular in the Arab world over the last couple of months.

The soaps are dubbed in colloquial Syrian Arabic and have proved such a big draw in the kingdom that many people plan their day around the programmes. […]”

Source : Arabian Business.com

“La série turque qui sème la zizanie dans les couples” – Le Monde Diplomatique

“Durant le mois de ramadan, les séries télévisées occupent une place centrale dans le monde arabe. Le soir, au dîner de rupture du jeûne, la famille se réunit autour du repas et du petit écran. Dans les années 1990, les séries syriennes ont remplacé les sempiternels feuilletons égyptiens. Mais, aujourd’hui, c’est une production turque qui sème la zizanie dans les couples et pose la question du droit des femmes.

« Nour suscite divorces et tensions au sein des couples dans le monde arabe » ; « Mohannad, l’homme dont rêvent les femmes, crée des problèmes sans frontières ! »… Jour après jour, les médias se font l’écho du phénomène « Nour ». Cette série turque aurait pu n’être qu’un énième feuilleton dans le flot déversé par les chaînes satellitaires arabes. Mais voilà : « Nour » a débordé du petit écran pour devenir un phénomène de société. Certains oseraient presque parler de mouvement social…

Petits et grands, hommes et (surtout) femmes ne rateraient pour rien au monde les tribulations du couple formé par Nour et Mohannad. La série éclipse même la politique dans les discussions quotidiennes. Selon le propriétaire de la chaîne MBC, M. Walid Al-Ibrahim, qui la diffuse à travers le monde arabe, rien qu’en Arabie saoudite, pays de vingt-huit millions d’habitants, elle a attiré chaque jour trois à quatre millions de téléspectateurs.

Suite à la mort accidentelle de sa petite amie Nihal, Mohannad plonge dans une grave dépression. Son grand-père Fekri Bek décide alors de le marier à Nour, une jeune femme de la campagne que Mohannad avait aimée dans son enfance. Le couple est entraîné dans un tourbillon d’événements épiques : enlèvements, emprisonnements, tentatives d’assassinat… Ce scénario assez convenu, qui lui a d’ailleurs valu de faibles audiences en Turquie lors de sa diffusion en 2005, amène à s’interroger sur les raisons d’un tel succès dans les sociétés arabes.

L’explication tient en trois éléments : « Al-Atf wa al romansiyya wa Muhannad » (« Sentiment, romance et Mohannad »). Au-delà des ingrédients habituels de ce genre de feuilleton, la surprise vient en effet de celui qu’on appelle déjà le « Brad Pitt du monde arabe » : Kivanç Tatlitug, désormais plus connu sous le nom de Mohannad, mannequin de 24 ans que la série a révélé en tant qu’acteur et promu idole du monde arabe.” […]

Source : Le Monde Diplomatique

“Dizi ekonomisi 1 milyar YTL’ye ulaştı” – Hürriyet

“Bölüm başına maliyetleri 100 ila 300 bin YTL arasında değişen televizyon dizilerinin, reklam ve sponsorluk gelirleriyle birlikte yaklaşık 1 milyar YTL’lik bir ekonomi ortaya çıkardığı belirtildi. (…)”

Source : Hürriyet, 4 octobre 2008

Lienhttp://arama.hurriyet.com.tr/arsivnews.aspx?id=10039151

“Arab TV Tests Societies’ Limits With Depictions of Sex and Equality” – New York Times

“BEIRUT, Lebanon — Many Arabs were shocked and appalled earlier this month when a prominent Saudi cleric declared that it was permissible to kill the owners of satellite TV stations that broadcast “immoral” material.

Saudi clerics have denounced popular soap operas like “Bab al-Hara,” which attract enormous audiences during Ramadan.

But the comment, by Sheik Saleh al-Luhaidan, was only the most visible part of a continuing cultural controversy over Arab television. This summer another Saudi cleric denounced the Arab world’s most popular television show ever — the dubbed Turkish series “Noor” — calling it “replete with evil, wickedness, moral collapse and a war on the virtues.” He also barred Muslims from watching the series, which portrays the lives of moderate Muslims who drink wine with dinner and have premarital sex.” […]

Source : New York Times

“The Turkish Soap Opera “Noor”, More Real than Life” – Qantara

Photographs depicting the lead characters of Turkish TV soap 'Noor' are being arranged in a factory in the West Bank city of Hebron. Source : Qantara

” From Saudi Arabia to Morocco: Every evening the Turkish series “Noor” draws millions of people to their television sets. The show is about love, intimacy and equality; no social taboo is ignored. Some see in “Noor” proof of social change, others only fiction. Alfred Hackensberger reports

[…] This is male behavior that women here only know from Western film productions and that does not occur in Arab TV productions. For many female viewers gentle Mohannad is a male ideal.

“Our society”, explains the Vice President of Bahrain’s Women’s Union, Fatima Rabea, “is not accustomed to such intimacy and love. We are so busy with our everyday lives that a loving relationship takes a back seat. The TV series ‘Noor’ has now awakened the desire for this.”

“Satanic and immoral,” is how the Grand Mufti of Saudi Arabia described the Turkish television series “Noor” while demanding that TV stations immediately cancel this “attack on God and his prophets”.

In the Palestinian city of Nablus a member of the parliament and preacher from the radical Islamist party Hamas warned against the series, which violates “religion, values, and tradition”.

The criticism from both conservative dignitaries is not directed solely at the liberal TV role model of man and woman. The Turkish soap opera has broken other social taboos in conservative Muslim societies, which has also contributed to the success of the series. […]”

Source : Qantara.de

“Prosecutor Investigates A TV Show For Defamation Of Atatürk” – Bianet

“Nuray Bezirgan, a Muslim woman, admits she does not like Atatürk in a TV program and the prosecutor starts an investigation.

Beyoğlu Prosecutor has started an investigation concerning the remarks Nuray Bezirganmade about Atatürk in the television program titled “Teke Tek.” The other participant wasKevser Çakır. Prosecutor construed the remarks as insulting Atatürk, the founder of the Turkish Republic.” (…)

Source : http://bianet.org/english/religion/107620-prosecutor-investigates-a-tv-show-for-defamation-of-ataturk

“Turkey eyes reform of media ownership law -paper” – Reuters

“Turkey’s government is preparing a reform which would allow foreigners to own 50 percent of private broadcasters rather than a current 25 percent, Sabah newspaper reported on Saturday.

Sabah, without citing sources, said the draft reform law had been presented to the prime minister’s office.

The current law was an obstacle in last year’s sale of media firm ATV-Sabah, bankers and analysts said.

After several foreign firms showed interest, the company — which includes Sabah newspaper — was sold to local conglomerate Calik Holding for the minimum auction price of $1.1 billion.

The pro-business AK Party tried to reform the law on foreign ownership in 2005 but the bill was vetoed by the former president. Current President Abdullah Gul is a former member of the AK Party and has a track record of approving legislation passed by the AK-dominated parliament.

Turkey’s fast-growing media sector is dominated by Dogan Yayin Holding (DYHOL.IS). The second largest company is ATV-Sabah, which is made up of assets seized by a state body from the Ciner Group last year and which was sold to Calik in December.

Third largest is the media business of unlisted conglomerate Cukurova, which, according to sources familiar with the situation, has been looking to sell a stake in its media assets.

A large and young population, coupled with annual economic growth of around 5 percent makes the Turkish media market attractive to investors. Companies which expressed an interest in ATV-Sabah included News Corp. NWSA.N and Europe’s largest commercial broadcaster RTL AUDK.LU. (Reporting by Emma Ross-Thomas, Editing by Peter Blackburn)”

Source : Reuters

“39 TV Programmes Stopped in September ” – Bianet

“The Press Council has announced that the Radio and Televison Supreme Council stopped 39 programmes of 16 channels in September.

The General Secretary of the Press Council, Oktay Eksi, has evaluated the state of the freedom of communication of the previous month.

Based on information coming from national television stations, he announced that the Radio and Television Supreme Council (RTÜK) stopped 39 programmes of 16 TV channels in September.(…) “

Source : Bianet

 

“Free Speech Debate Targets Controversial Television Series” – Eurasianet.org

“The recent cancellation of the phenomenally popular Turkish television series Kurtlar Vadisi (Valley of the Wolves) has prompted a growing debate in the country about whether limiting free speech to curb violence and resurgent nationalism is censorship or good government.

For the last few years, Valley of the Wolves, a chronicle of life in Turkey’s criminal underworld, has been an almost unstoppable ratings star. A spin-off movie, which saw the show’s hero doing battle with the United States military in Iraq, ranks as Turkey’s highest-grossing movie ever.

Valley of the Wolves, which was canceled in February one episode into a new run on the privately owned Show TV, tells the story of Polat Alemdar, a patriotic undercover intelligence officer who infiltrates the Turkish mafia, but starts operating in the murky zone where the interests of unsavory elements from the government and organized crime meet. The new season was supposed to deal with the problem of Kurdish terrorism, but many feared that the show’s take on this extremely volatile topic would only fan sectarian tensions in Turkey.(…)”

Source : Eurasianet.com