« BDP, Kürt karşıtı 4 diziyi şikayet etti » – Sol

Kurtlar Vadisi. Kaynak : Sol

« BDP lideri Selahattin Demirtaş, aralarında 4 televizyon dizisini Kürt karşıtlığı yapmakla suçlayarak sözkonusu diziler hakkında RTÜK’e şikayette bulundu.

BDP Genel Başkanı Selahattin Demirtaş, TRT’de yayınlanan « Sakarya Fırat » dizisinin yanısıra, Fethullahçı Samanyolu TV’de gösterilen « Ölümsüz Kahramanlar », « Tek Türkiye » ile Show TV’de gösterilen « Kurtlar Vadisi » dizilerinin « kardeşlik kültürüne zarar verdiğini » belirtti.

BDP lideri Selatttin Demirtaş, bu yapımlarda gerçek dışı anlatım ve düşmanlığa teşvik olduğunu vurguladı.

4 diziyi Radyo Televizyon Üst Kurulu’na (RTÜK) şikayet eden Demirtaş, kendisi gibi şikayetçi vatandaşların RTÜK’e başvurmasını istedi. Demirtaş, bu dizileri seyredenlerin karşılarına çıkan ilk Kürt kökenli vatandaşa saldırabileceği tehlikesine de dikkat çekti. »

Source : Sol

« Two TV series warned over sexual scenes » – Today’s Zaman

« The Radio and Television Supreme Council (RTÜK) issued warnings to two TV series because of sexual scenes yesterday.

The RTÜK’s warnings were for the series “Fatmagül’ün Suçu Ne?” (What is Fatmagül’s Offense?) and “Kılıç Günü” (Sword Day), the first episodes of which were broadcast by TV channels Kanal D and ATV last week. Complaints rained down on the RTÜK due to the rape scenes in both series. Out of the 4,272 complaints from viewers between Sept. 16 and Sept. 21, 68 percent (2,920) were for “Fatmagül’ün Suçu Ne?” and 11 percent (455) were for “Kılıç Günü.”(…) »

Source : Today’s Zaman

« Turkey’s soap opera diplomacy  » – Public Radio International

« Soap operas from Turkey are forging trust and curiosity among residents of Bulgaria, its long-time foe.

Mistrust between Bulgarians and Turks runs deep. The Ottoman Turkish Empire ruled over Bulgaria for some 500 years. Some still look back to 1876, when Ottoman forces committed atrocities against Bulgarians, before the country’s independence in 1908. Today, Matthew Brunwasser reports for PRI’s The World that many Bulgarians have begun to warm to Turkey’s influence because of a not-so-secret weapon: soap operas.

Turkish soap operas are hugely popular in Bulgaria today. One of the main Bulgarian channels shows Turkish soaps six and a half hours a day.

« We are bigots when it comes to Turkey, » Atanas Harizanov, a resident of Perushtitsa, Bulgaria, told PRI’s The World. Perushtitsa was nearly wiped out in the 1876 uprising, but even there, residents are warming to the Turkish soap operas. « They are changing the consciousness of the people of Perushtitsa, despite the deeply buried pain of the past, » Harizanov said. « I don’t believe that its hatred anymore. But little by little, the Turkish soap operas are building a bridge of trust and curiosity. »

Bulgaria used to consider its southern neighbor backward and strictly Islamic, Brunwasser reports. The shows are changing that by showing glamorous Istanbul locations and attractive characters living modern lifestyles. […] »

Source : Public Radio International

« RTÜK Punished Thoughts on « Genocide » Voiced by Turkish Writer  » – Bianet

« The Radio and TV Supreme Council suspended the broadcast of a program on Haber Türk because writer Nişanyan thoughts on the « Armenian Genocide » supposedly exceeded the limits of criticism. Also the series « Lady’s farm » was found « against the Turkish family structure ».

The Radio and Television Supreme Council (RTÜK) decided to impose a broadcasting ban on the Turkish television station Haber Türk on the grounds of writer Sevan Nişanyan’s thoughts on the « Armenian genocide ». Nişanyan was guest at the program « One to one » hosted by Fatih Altaylı and had referred to the killing of a huge number of Armenians by the Ottoman Empire in 1915.

RTÜK took the decision on 15 June and notified Haber Türk on 21 June. The Council indicated that Nişanyan, one of several guests in the program, « exceeded the limits of criticism » with his statements that allegedly « humiliated the Republic of Turkey ».(…) »

Source : Bianet

 

« Turkish Parliament discusses bill on RTÜK amid opposition » – Hürriyet Daily News

« A government-backed draft on Turkey’s Radio and Television Supreme Council, or RTÜK, will grant the body further authorization over broadcast supervision, according to opposition parties, who accuse the government of trying to control the media. Ruling party officials, however, reject the claims, arguing the motion is part of EU harmonization laws.

The government-led draft bill on Turkey’s television watchdog, or RTÜK, was discussed in Parliament’s Constitution Commission on Wednesday.

Deputy Prime Minister Bülent Arınç, who is also responsible for Turkey’s Radio and Television Supreme Council, or RTÜK, said the bill restructured the board and would bring solutions to the institution’s problems.(…) »

Source : Hürriyet Daily News

« Double Standards at RTÜK? » – Bianet

« After the Radio and Television Supreme Council’s critical statement on the Israeli attack of aid ships for Gaza, Abakay from the Contemporary Journalists Association expects a statement from RTÜK on violations of press freedom in Turkey.

« Good morning! On which mountain did Kurds die? » – this is how the President of the Contemporary Journalists Association (ÇGD), Ahmet Abakay, addressed the Radio and Television Supreme Council (RTÜK) in reference to the council’s statement on the Israeli attack on the aid ships for Gaza on 31 May. RTÜK had condemned the « interference against the freedom to obtain information and the media’s freedom to publish news and opinions ».

In their announcement, RTÜK had said, « Israel did not only unlawfully murder innocent people but also committed media terrorism ». Abakay condemned the Israeli attack and commented RTÜK’s statement, « This is unbelievable, how did that come to their mind? »(…) »

Source : Bianet

« RTÜK in Control again? » – Bianet

« According to a drafted amendment of the Law on Radio and Television Broadcasting Institutions and Publishing Rights, the limit of foreign investment shall increase to 50 percent and RTÜK shall take over supervision and the ascertaining of the number of viewers.

The government plans to amend the Law on Radio and Television Institutions and Publishing Rights (no. 3894) as a supposedly required step on the way to the accession to the European Union. Due to the amendment, the maximum share of foreign capital shall be increased from 25 to 50 percent. Should the amendment be ratified, a foreign private person or a legal entity can become a direct shareholder of two broadcasting institutions.

Another amendment proposes the transfer of supervision from the Turkish Radio and Television Corporation (TRT) to the Radio and Television Supreme Council (RTÜK). Accordingly, provisions regarding special regulations for public and private broadcasting organizations would be lifted. (…) »

Source : Bianet

« Private TV Channels Take Flak from RTÜK  » – Bianet

« The Radio and Television Supreme Council admonished ATV Europe by reason of the news about the population ratio of one woman in six men in Mongolia. The Council furthermore required justifications from Show TV, ATV, Star TV, Flash TV and Cine 5.

The Radio and Television Supreme Council (RTÜK) decided to issue a warning to the private Turkish television channel ATV Europe on the grounds of their news regarding the population ratio of one woman in six men in Mongolia, saying that « the Mongolian people asked for 20,000 men from Turkey ». The Supreme Council moreover decided to request justifications from the private television channels Show TV, ATV, Star TV, Flash TV and Cine 5.

The mentioned television channels made news in their main news bulletins on 20 and 21 January about the issue that « 20,000 men from Turkey were in demand ». (…) « 

Source : Bianet

« La télévision turque censure une série » – Le Figaro

« La chaîne de télévision publique turque (TRT) a coupé certains passages d’une série dont la diffusion a provoqué une crise diplomatique entre la Turquie et Israël, a indiqué aujourd’hui son producteur au journal turc Milliyet.

La diffusion le 13 octobre du premier épisode de cette série intitulée Ayrilik (Séparation), avait été accusée par les autorités israéliennes « d’incitation à la haine anti-israélienne ».(…) »

Source : Le Figaro

« The Turkish Soap Opera « Noor », More Real than Life » – Qantara

Photographs depicting the lead characters of Turkish TV soap 'Noor' are being arranged in a factory in the West Bank city of Hebron. Source : Qantara

 » From Saudi Arabia to Morocco: Every evening the Turkish series « Noor » draws millions of people to their television sets. The show is about love, intimacy and equality; no social taboo is ignored. Some see in « Noor » proof of social change, others only fiction. Alfred Hackensberger reports

[…] This is male behavior that women here only know from Western film productions and that does not occur in Arab TV productions. For many female viewers gentle Mohannad is a male ideal.

« Our society », explains the Vice President of Bahrain’s Women’s Union, Fatima Rabea, « is not accustomed to such intimacy and love. We are so busy with our everyday lives that a loving relationship takes a back seat. The TV series ‘Noor’ has now awakened the desire for this. »

« Satanic and immoral, » is how the Grand Mufti of Saudi Arabia described the Turkish television series « Noor » while demanding that TV stations immediately cancel this « attack on God and his prophets ».

In the Palestinian city of Nablus a member of the parliament and preacher from the radical Islamist party Hamas warned against the series, which violates « religion, values, and tradition ».

The criticism from both conservative dignitaries is not directed solely at the liberal TV role model of man and woman. The Turkish soap opera has broken other social taboos in conservative Muslim societies, which has also contributed to the success of the series. […] »

Source : Qantara.de

« 39 TV Programmes Stopped in September  » – Bianet

« The Press Council has announced that the Radio and Televison Supreme Council stopped 39 programmes of 16 channels in September.

The General Secretary of the Press Council, Oktay Eksi, has evaluated the state of the freedom of communication of the previous month.

Based on information coming from national television stations, he announced that the Radio and Television Supreme Council (RTÜK) stopped 39 programmes of 16 TV channels in September.(…) « 

Source : Bianet

 

« Free Speech Debate Targets Controversial Television Series » – Eurasianet.org

« The recent cancellation of the phenomenally popular Turkish television series Kurtlar Vadisi (Valley of the Wolves) has prompted a growing debate in the country about whether limiting free speech to curb violence and resurgent nationalism is censorship or good government.

For the last few years, Valley of the Wolves, a chronicle of life in Turkey’s criminal underworld, has been an almost unstoppable ratings star. A spin-off movie, which saw the show’s hero doing battle with the United States military in Iraq, ranks as Turkey’s highest-grossing movie ever.

Valley of the Wolves, which was canceled in February one episode into a new run on the privately owned Show TV, tells the story of Polat Alemdar, a patriotic undercover intelligence officer who infiltrates the Turkish mafia, but starts operating in the murky zone where the interests of unsavory elements from the government and organized crime meet. The new season was supposed to deal with the problem of Kurdish terrorism, but many feared that the show’s take on this extremely volatile topic would only fan sectarian tensions in Turkey.(…) »

Source : Eurasianet.com

 

« TV Series Promoting Hate Speech Blocked » – Bianet

« A new TV series which promotes use of violence and promotes hate and racist sentiments was removed from broadcast following consistent complaints. This very series contributed to the nationalist ideological climate in the country says, Asst Prof. Celenk.

A controversial TV series, namely Kurtlar Vadisi (Valley of Wolfs), has been removed from broadcast following disperse complaints by viewers to the Radio and Television Supreme Council (RTUK).

The production company stopped its diffusion without a formal intervention from the Council but the incident brought a debate on programmes including hatespeech and violence and/or censorship.

Subtitled « Terror », the new series’ content was to deal with the Kurdish insurgency and relations with Iraq.(…) »

Source : Bianet